Proč to děláme?


Hlídač shopů je neziskový projekt, jehož cílem je chránit české spotřebitele před vynalézavostí marketingových oddělení velkých českých eshopů. Více než dva roky monitorujeme vývoj cen produktů na největších českých eshopech, včetně uváděné slevy a „původní ceny“, ze které byla sleva vypočítána. Příklady, na které jsme narazili, vnímáme jako jasné klamání zákazníka. Jeden příklad mluvící za všechny:

Pokud jste si na CZC.cz koupili v rámci Black Friday monitor Philips Brilliance 241P6QPJKES, mohli jste se těšit z větší slevy, ale současně i z větší ceny, než kdybyste si ho na stejném eshopu koupili o 14 dní dříve (viz graf vývoje prodejní a původní ceny níže). Eshop totiž v rámci zařazení tohoto produktu do Black Friday akce současně navýšil „původní cenu“ (ta přeškrtnutá, ze které se vypočítává sleva). Tato praktika není ojedinělá, viz text níže.

Znázorňující Graf 1

Proč si myslíme, že se jedná o klamání spotřebitele?


V zákoně o ochraně spotřebitele (č. 634/1992 Sb.) se píše následující:

§ 4 Nekalá obchodní praktika

(3) Nekalou obchodní praktikou se rozumí zejména klamavé konání podle § 5 nebo klamavé opomenutí podle § 5a a agresivní obchodní praktika podle § 5b. Obchodní praktiky, které se považují za nekalé za všech okolností, jsou uvedeny v příloze č. 1 a 2 tohoto zákona.
(4) Užívání nekalé obchodní praktiky před rozhodnutím ohledně koupě, v průběhu rozhodování a po učinění rozhodnutí se zakazuje.

§ 5 Klamavá konání

(2) Za klamavou se považuje také obchodní praktika obsahující pravdivou informaci, jestliže vede nebo může vést spotřebitele k rozhodnutí ohledně koupě, které by jinak neučinil, pokud jakýmkoli způsobem uvádí nebo je schopna uvést spotřebitele v omyl ohledně

d) ceny nebo způsobu výpočtu ceny anebo existence konkrétní cenové výhody,

Na příkladu výše je vidět obchodní praktika, kterou se obchodník snaží uvést spotřebitele v omyl existencí konkrétní cenové výhody, která neexistuje.

Co je naším cílem?


Naším primárním cílem je chránit spotřebitele před nekalými obchodními praktikami našich eshopů pomocí reálných dat, ke kterým se jinak nelze jednoduše dostat. Prakticky se snažíme pomoci s rozhodováním při nákupu na internetu tím, že spotřebitelům zobrazujeme vývoj prodejní ceny daného produktu včetně vývoje „původní ceny“. Díky tomu nakupující na první pohled vidí výhodnost koupě, případně klamání ze strany obchodníka uměle vytvořenou slevou.

K tomuto účelu slouží rozšíření do prohlížeče, které vám přímo na webu eshopu u ceny produktu zobrazí graf s vývojem cen a reálnou slevou. Pokud z nějakého důvodu nechcete využívat rozšíření do prohlížeče, můžete si daný produkt ověřit přímo na hlavní stránce tohoto webu.

Současně každý rok vydáváme analýzu Black Friday, kde vyhodnocujeme jakým způsobem české eshopy (zne)využívají tento fenomén.

Naše služba je obdobná tomu, co nabízí Heureka.cz, ale liší se v následujícím:


+ Monitorujeme i „původní cenu“ a tím výši slevy
+ Sledujeme vývoj ceny produktu na daném eshopu, nejen průměrnou / minimální cenu přes všechny eshopy
+ Pokrýváme i eshopy, které Heurece data neposkytují (např. Alza.cz)

- (Zatím) neporovnáváme ceny produktů mezi jednotlivými eshopy
- Monitorujeme řádově méně eshopů

Jak to vše začalo?

Vše začalo na podzim roku 2017, kdy jsme se v Apify chtěli podívat na to, jak největší české eshopy pracují se slevami v rámci Black Friday. Nevěřili jsme uváděným „až 80% slevám“ a tak jsme vybrali zástupce největších českých e-shopů (Alza.cz, Mall.cz a CZC.cz) a celý měsíc před Black Friday denně monitorovali ceny všech jejich produktů. Během Black Friday (který probíhal v tu dobu celý týden před pátkem 24.11.) jsme pro jistotu navíc monitorovali sekce s produkty v Black Friday 4× denně.

To, co jsme zjistili, nám vyrazilo dech. Nejen, že jsme si potvrdili nesmyslnost 80% slev – průměrná sleva byla kolem 30 %, reálna pak kolem 15 % (vypočítaná z ceny měsíc před Black Friday). Ale hlavně jsme našli z našeho pohledu jasné klamání zákazníka pomocí manipulace s původní cenou (ta přeškrtnutá, ze které obchodníci vypočítávají slevu).

Pojďme se podívat na pár příkladů:

Třeba Black+Decker aku vrtačka na Mall.cz. Krásná sleva 45 % v rámci Black Friday. Aktuální cena 2,650 Kč, původní cena 4,899 Kč. Ještě že jste si ji nekoupili před měsícem, to byla sleva pouze 2 %. Jenže před měsícem stála pouze o stovku víc, přesněji 2,749 Kč a zlevněná byla z 2,799 Kč. Kouzlo je v tom, že Mall.cz 19.11. (začátek Black Friday akce) najednou navýšil původní cenu z 2,799 Kč na 4,899 Kč.

Znázorňující Graf 2

U Alza.cz jsme našli obdobný případ. Koloběžka Urbanstar Uscooter byla sice zlevněna na 6,290 Kč, nicméně původní cena navýšená 17.11. ze 7,500 Kč na 9,999 Kč. Tedy místo reálných 16 % byla zázrakem vykouzlena sleva 37 %.

Znázorňující Graf 3

Na CZC.cz jsme dokonce našli produkty inzerované v Black Friday sekci, u kterých se navýšila nejenom původní cena, ale dokonce i cena samotná, ta po slevě. (viz příklad na začátku této stránky).
Celá analýza vyšla na Lupa.cz, včetně reakcí všech dotčených eshopů. Druhý den dokonce vyšla reakce ČOI.

Eshopy jsme monitorovali dále a v roce 2018 jsme vzali data na Data fesťák, v rámci kterého se vytvořil tým z  Apify, TopMonks, Kebooly a Bizztreatu. V tomto týmu jsme vytvořili analýzu Black Friday po roce a zejména zmiňované rozšíření do prohlížeče, které již pár dní po spuštění používalo několik tisíc uživatelů.

Rok se s rokem sešel a jsme tu znovu, tentokrát s tímto webem, kterým se chceme dostat k více uživatelům. A současně zastřešit tento náš společný projekt, na kterém aktuálně spolupracuje Apify, TopMonks a Keboola.

Hlídač Shopů - Ukázka