2019

E-shopy na Black Friday opět propagovaly nereálné slevy. Alza, Mall a CZC se však polepšily, hlásí Hlídač Shopů

Black Friday je svátkem nakupování a pro e-commerce hráče jedním z nejdůležitějších dnů v roce, kdy naplno začíná vánoční nákupní sezona. Většina e-shopů v tento den nabízí „neuvěřitelně“ vysoké slevy produktů a někdy jsou neuvěřitelné opravdu doslova – to když uměle navyšují původní ceny produktů, aby tak mohly propagovat vyšší slevy, než ve skutečnosti jsou.

Jak se kouzlilo s čísly na Černý pátek. Velké e-shopy omezily obří slevy ‚naoko‘, některé to ale zkoušejí celoročně

Česko má za sebou první vlaštovku předvánočního nákupního šílenství. Masivní slevová akce Black Friday, která vyvrcholila v pátek, přitáhla rekordní množství zákazníků. Především české e-shopy byly připraveny. Některé ale opět prokázaly, jak kreativně se dá s výší slev a cen pracovat. U mnohých by se dalo říci, že jejich chování hraničí s klamáním.

České obchody ovládl slevový Black Friday

Češi podle odhadů analytiků utratí během Black Friday, tedy Černého pátku, jen na internetu až 800 milionů korun. Ve velkém vyrazili také do kamenných obchodů. Podle analýzy nákupního rádce Heureka.cz však vždy neplatí, že je zboží levnější. Odborníci proto doporučují zákazníkům opatrnost a porovnávat ceny s nabídkou konkurence.

Zmizely vám programy ČT? Za set-top box na poslední chvíli si připlatíte

O půlnoci z 27. na 28. listopadu 2019 přestaly vysílače Žižkov a Cukrák šířit DVB-T signál programů České televize. Kdo spoléhá na klasickou anténu, ten může od té chvíle sledovat veřejnoprávní stanice v Praze a středních Čechách jen v síti DVB-T2. Anebo přejít na placené platformy, jako je satelit, kabelová televize nebo internetová televize – ty fungují stejně jako vždycky.

Tipy na Black Friday: Poradíme, co se teď opravdu vyplatí koupit

V obchodech začalo slevové šílenství zvané Black Friday. V uplynulých letech jsme na Živě k této příležitosti připravovali přehled obchodů s počítači a elektronikou, které nějakou slevovou nabídku k Black Friday mají, jenže dnes už je taková akce v prakticky každém obchodě. A tak jsme se rozhodli, že v moři slev budeme průběžně pátrat po těch opravdových. Tedy po produktech, které jsou opravdu výrazně zlevněné a vyplatí se koupit.

Kouzla s cenami na Black Friday? Nenechte se napálit, použijte Hlídač Shopů.

Blíží se Black Friday. Tedy to pravé skutečné Black Friday, ne ty záplavy falešných Black Friday v průběhu roku. Jako každý rok vypukne záplav slev, v řadě případů falešných slev. Obchodníci budou uvádět falešné původní ceny a vymyšlené slevy aby nalákali netušící hlupáky na „výhodnou koupi“. Ve skutečnosti pak lidé budou kupovat za vyšší cenu než před Black Friday či po něm. Jak si ověřit cenu?

Set-top boxy zdražují o desítky procent. Ceny vyhání DVB-T2 i vychytralost obchodníků

Blížící se slevová akce Black Friday a přepínání televizního signálu přiměly obchodníky vyšponovat ceny oblíbených set-top boxů o desítky procent. Upozornil na to server Mediář.cz. Vypínání stávajících sítí DVB-T odstartuje 27. listopadu v Praze a Středočeském kraji. Diváci si musí pořídit televizi s příjmem DVB-T2, nebo právě set-top box. Obří slevová Black Friday pak proběhne o dva dny později.

Černý pátek se blíží. Jak najít nejnižší ceny a nenaletět podvodníkům

Největší výprodej spotřebního zboží se blíží. Černý pátek letos připadne na 29. listopadu, kdy budou do Vánoc zbývat už necelé čtyři týdny. Den, kdy ceny klesají k nejnižším hodnotám za celý rok, na sebe však nabalil také spoustu podnikavých snaživců, kteří na slevychtivé zákazníky líčí „podvodné“ akce. Poradíme vám, jak se nenechat napálit.

Hlídač shopů vám ukáže, jak Alza a spol. čarují s cenami

Do oficiálního Černého pátku zbývají dva týdny, ale české e-shopy s elektronikou se již zbláznily a „Black Friday“ hromadně spustily nyní. Slevy až 90 % přitom nemusí být reálné. Zákazníci by se měli mít na pozoru a výsledné ceny ověřit v jiných obchodech přes Heuréku, Zboží.cz apod.

Vánoce budou bitvou e-shopů o rychlost i o přežití

Vedle doručovacích firem se na závěr roku chystají i další na e-shopy navázané služby. Startup Apify už před dvěma roky spustil bezplatnou službu Hlídač Shopů, který se chce letos zaměřit na nadužívání slovního spojení Black Friday (letos 29.11.) a s tím spojenými cenovými manipulacemi.

Konec podfuků během Black Friday. Aplikace ohlídá ceny velkých e-shopů

Trojice největších e-shopů Mall, Alza a CZC v minulých letech v rámci akce Black Friday zvyšovala původní ceny produktů, aby tak uměle zvedla i výši propagované slevy. Do boje proti klamání zákazníků se pustily tři technologické firmyApify, Keboola a TopMonks, které společně vyvinuly a bezplatně nabízí nástroj Hlídač Shopů. Nová verze této služby monitoruje vývoj cen produktů na třinácti největších českých e-shopech. Kromě toho nyní nabízí i webovou verzi.

Hlídač eshopu monitoruje vývoj cen produktů na třinácti největších českých e-shopech

Jenže já náhodou znám trojici firem Apify, Keboola a Topmonks, kteří nejsou sobečtí a naprogramovali zcela zdarma jedno perfektní rozšíření pro prohlížeč „Google Chrome“ které odhalí nekalé praktiky Eshopu. Jen bych doplnil, že pokud jste Česká firma a rádi byste se na výše zmíněné firmy chtěli obrátit nemusíte se bát Česky umí a nejen s daty umí kouzla.

2018

Black Friday po česku: kouzla se slevami po roce

Po loňské úspěšné analýze slev v rámci Black Friday jsme se opět rozhodli podívat na to, jak největší české e-shopy pracují s tímto fenoménem. Hlavně nás zajímalo, zda stále čarují se slevami, převážně pomocí umělého navyšování původních cen, ze kterých vypočítávají slevy.

Jak dopadlo Black Friday? Apify spočítalo, jak moc byly slevy e-shopů reálné

Black Friday je známý nákupní svátek, který ale v poslední době hlavně v Česku získal nepříjemnou pachuť. Místo opravdových bleskových slev jeden den se akce vlečou i měsíc a reálných slev je pomálu. Apify zanalyzovalo letošní ročník a přišlo se zajímavými čísly, jak nás obchodníci (ne)šidili.

Méně oklamaných zákazníků. E-shopy letos na černý pátek omezily triky s cenami

Tuzemské internetové obchody letos omezily triky s umělým navyšováním cen, ze kterých se počítají slevy během výprodejů na tzv. černý pátek (Black Friday). Analýza start-upu Apify, která monitoruje největší on-line prodejce, letos nalezla 33 takových případů na Alza.cz, 569 případů na Mall.cz a 13 případů na CZC.cz. Loni analýza zjistila 291 případů klamání spotřebitele, kde došlo u zboží k navýšení původní ceny.

Méně triků než loni. E-shopy na Černý pátek omezily manipulace s cenami

Tuzemské internetové obchody letos omezily triky s umělým navyšováním cen, ze kterých se počítají slevy během výprodejů na tzv. Černý pátek (Black Friday). Analýza start-upu Apify, která monitoruje největší on-line prodejce, letos nalezla 33 takových případů na portálu Alza.cz, 569 případů na Mall.cz a 13 případů na CZC.cz.

Míň triků než před rokem. E-shopy omezily "čarování" s cenami

Tuzemské internetové obchody letos omezily triky s umělým navyšováním cen, ze kterých se počítají slevy během výprodejů na tzv. černý pátek (Black Friday). Analýza start-upu Apify, která monitoruje největší on-line prodejce, letos nalezla 33 takových případů na Alza.cz, 569 případů na Mall.cz a 13 případů na CZC.cz. Podle analýzy letos ovšem šlo spíše o chyby v naceňování produktů než o cílené klamání zákazníků. U Mall.cz bylo přitom období Black Friday nejdelší.

Black Friday po česku: Slevy se nemusí vždy vyplatit, varují odborníci

Svátek slevového či také nákupního „šílenství“ zvaný Black Friday (Černý pátek) letos připadá na 23. listopadu. V USA je záležitostí zejména kamenných obchodů, ale v Česku ho začaly využívat hojně e-shopy, kteří tak chtějí navnadit zákazníky na první vánoční nákupy. Není všechno zlato, co se třpytí, varují ale odborníci. Zdánlivě výhodné ceny jsou často vypočítávány z výrazně zvýšených běžných cen, a konečná úspora nemusí být tak vysoká. Jak si dát pozor, aby se vaše peněženka nestala obětí Černého pátku po česku?

Pozor na Black Friday: Proč lžou české e-shopy o výši slev?

Tak jako každý rok i letos čekají na zákazníky internetových obchodů nemalé slevy spojené s výprodejovou akcí Black Friday. Několik dní až týdnů dlouhé výprodeje však nutně nemusí znamenat výhodné nabídky pro zákazníky. Minimálně ne tak výhodné, jako e-shopy u produktů tvrdí. Jak si ověřit skutečnou výši slev?

2017

Pripravte sa, začína sa obdobie výhovoriek e-shopov (komentár)

Slovo „zľava“ už dávno stratilo svoj význam. Raz do roka si to pripomíname. Poznáte to. Možno. Chcete si niečo kúpiť v e-shope, ale váhate. Veď možno cena klesne. Blíži sa predsa Black Friday, Cyber Monday, Whatever Thursday… no proste milión príležitostí, kedy môže cena klesnúť nižšie.

Některé obchody na Černý pátek u pokladny nezapočetly slevu, zjistila inspekce

Během předvánočních slevových akcí Černý pátek provedla Česká obchodní inspekce 92 kontrol, přičemž u 13 z nich konstatovala porušení zákona. Nejčastějším prohřeškem bylo to, že avizované ceny neodpovídaly cenám účtovaným, uvedl ve středu mluvčí ČOI Jiří Fröhlich. Některé obchody slevy počítaly z cen navýšených krátce před akcí. Podle ČOI je to etický problém, praktiku nemůže podle zákona postihovat.

Black Friday discounts lower than advertised

The actual discounts from e-shops during the discount Black Friday were significantly lower than what the stores’ advertising implied. The advertisements and actual prices were analyzed by the data research firm Apify. The shops deny that they systematically raised prices to create the illusion of savings.

Pravda o slevách během Black Friday: e-shopy čarovaly s cenou, zjistila analýza

Analýza se zaměřila na trojici velkých e-shopů. Zjistila, že reálné slevy byly výrazně nižší. Obchodníci totiž v mnoha případech navýšili před černým pátkem některé ceny, aby pak slevy působily výrazněji. Dokonce i konečná cena byla u jednoho e-shopu vyšší než před slevovou akcí. Obchodníci však tvrdí, že k úmyslným trikům s původní cenou nedochází, maximálně šlo podle nich o lidské pochybení.

Internetové obchody na Black Friday nadsazovaly slevy. Šlo o lidská pochybení, říkají e-shopy

Po vzoru USA a Kanady se snaží čeští obchodníci marketingově využít akci Černý pátek (Black Friday), během které lákají na vysoké slevy. Podle analýzy společnosti Apify, kterou zveřejnil její spoluzakladatel Jakub Balada, však nejvýznamnější e-shopy výši slev mnohdy zveličují tím, že těsně před akcí cenu některých produktů zvyšují. V konečném důsledku tak může zákazník zaplatit více, než kdyby vybraný produkt koupil mimo akci Černý pátek. Prodejci nicméně odmítají, že by šlo z jejich strany o systematické jednání. Přiznávají však, že k pochybením došlo.

Slevy až 80 %? Jak e-shopy kouzlí s cenami aneb Black Friday po Česku

Také nevěříte až 80% slevám, které většina českých e-shopů nabízí během akcí typu Black Friday? Vždycky se najde nějaký případ, kdy si to prodejci usnadní a čarují například s původními cenami před slevou. Jsou to jen výjimky? Nebo je celý Black Friday jen možnost, jak před Vánoci masivně zpropagovat slevy, které beztak nabízejí celý rok?